• ikon
    Lennart Roland Petersen den 01-02-2016
    Vester Hornum Skole og LBO holder fastelavn mandag d. 8. februar. Vi slår katten af tønden klokken 08.15 i hallen. Mød udklædt og klar til at slå til tønderne. Vi glæder os til at kåre årets kattekonger og kattedronninger
  • 08-02-2016
    Temauge for indskolingen om kroppen · 0A · 1A · 2A · 3A
    1
  • 09-02-2016
    Temauge for indskolingen om kroppen · 0A · 1A · 2A · 3A
    1
  • 10-02-2016
    Temauge for indskolingen om kroppen · 0A · 1A · 2A · 3A
    1
  • 11-02-2016
    Temauge for indskolingen om kroppen · 0A · 1A · 2A · 3A
    1
  • 12-02-2016
    Temauge for indskolingen om kroppen · 0A · 1A · 2A · 3A
    1

Film - legepladsmodel

Besøgstæller

28277

Temadage om sprog

Temadage om sprog

Indskolingen på Vester Hornum Skole har haft temadage, hvor der var fokus på elevernes sprog. Der blev arbejdet med, hvordan børnene kan løse konflikter, og de blev gjort bevidste om, hvordan der kan opstå konflikter.

Fra start af fik de beskrevet deres sind som en coladåse, der reagerer ved at den bliver rystet. Hvis man bliver drillet mange gange noget, bliver man rystet, og så kan boblerne man har inden i kroppen bruse over. Så vi brugte billeder, at vi har en masse gode bobler inden i os, som vi skal passe på. De skal helst ikke bruse over eller forsvinde.

De fik også forklaret, at man skal huske, at en elefant kan ses fra forskellige sider, så det er vigtigt at de skal lytte til hinanden, for ellers kan man godt blive uvenner, fordi man ikke kan blive enige om, hvordan elefanten ser ud. Den ene kan måske se en hale og to ben, mens en anden ser to store øjne, to store øre og en lang snabel. Så sker der fremover konflikter mellem børnene, kan de lige blive mindet om, at de skal huske at se elefanten fra begge sider.

I løbet af dagene arbejdede børnene i forskellige værksteder i hold på tværs af klasserne. I det ene værksted stod den på teatersport, dramaøvelser og konflikthåndtering i børnehøjde. I et andet skulle de skrive små historier, hvor der opstår en konflikt, og den til sidst bliver løst. De skulle også lave små tegnefilm, hvor det også handlede om, at der skulle løses en konflikt, hvor fokus lå på, hvordan sproget bruges til at optrappe og nedtrappe en konflikt. I det sidste værksted skulle de lave små positive plakater, hvor de skulle vælge et ordsprog eller talemåde, som appellerede til dem, og lave en lille tegning til ordsproget.

Dagene sluttede med, at klasserne hver især skulle lave klassens nice-lines, som de vil have særligt fokus på, så deres klasse bliver en god klasse at gå i. Disse nice-lines pryder nu dørene ind til klasserne, så det rigtig kan ses, hvad der er blevet arbejdet med i de dage. Nogle af deres nice-lines er:

  • Vi skal passe på hinandens bobler

  • Vi skal være søde mod hinanden

  • Vi skal følge reglerne

  • Vi vil smile til hinanden hver dag

  • Vi vil hjælpe hinanden

Feriekalender

Skolekoncert med PHOENIX

Henry Heerup i indskolingen

Temauge i indskolingen

Temauge om Henry Heerup i indskolingen

I hele uge 46 havde indskolingen 0. - 3. klasse på Vester Hornum skole temauge om kunstneren Henry Heerup. Børnene var delt ind i fire grupper på tværs af klasserne.

I ugens løb har børnene skullet lave deres eget maleri med inspiration fra Henry Heerups malerier og de symboler, som han benyttede sig meget af. Sideløbende med maleværkstedet har eleverne arbejdet med Henry Heerup, hans symboler og farver generelt på forskellige måder. De har arbejdet på deres computere, hvor de har tegnet, de har skrevet om Heerups malerier og skrevet om deres egne malerier. De har skullet lave opgaver om ham, og de har lavet quiz, hvor det blev testet, hvad de havde lært.

Ugen sluttede med fernisering for forældre og bedsteforældre, hvor børnenes malerier blev vist frem og beundret. Børnene havde stillet lidt lækkerier frem, så der var lidt til ganen. Det var en dejlig afslutning på en rigtig god uge.